ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
شاید باورش برای خیلیها سخت باشد اما من جزو کسانی هستم که خیلی سخت جوگیر میشوم و کمتر همراه موجی که در جامعه افتاده است می شوم بعضا شده که به شدت در مقابل خیلی از همین موجها ایستادم و تحمل کردم و سراغشان نرفتم نزدیک یک سال است که در مقابل وسوسه دیدن Lost ایستادم و نگاهش نکردم یا در مقابل اخراجیها هم چه در سری اول و چه در سری دوم ایستادگی کردم. سر سری اول تو دوران خدمت سربازی بعضی از دوستان که سی دی فیلم را می آوردند همین جوری نگاه کردم. سری دوم هم سی دیش را برادرم رو هارد ریخته بود دیدم و اعتراف می کنم که در هر دو مورد اشتباه نکردم که همراه موج نشدم.
اخراجی ها را فیلمی فوق العاده ضعیف دیدم چه به لحاظ فیلمنامه و چه به لحاظ کارگردانی، استفاده ابزاری فوق العاده زیاد از ترانه های زنده یاد نعمت الله آغاسی را بگیر تا از تکیه کلامهای دهه هشتاد در دوران جبهه و اسارت یا آخرین شاهکارش سو استفاده بسیار شنیع از سرود ای ایران بود.
در اوایل دوران راهنمایی یعنی سالهای 72 و 73 کتابهای خاطرات آزادگان عزیز منتشر میشد و من یکی از مشتریان ثابت این کتابها بودم غیر از مورد تونل وحشت که مورد وثوق همه آزادگان عزیز چیز خاصی از آن خاطرات در فیلم ندیدم، آدم فروشی بود اما در فیلم به طور خاص ندیدیم، از این happy end هایی که دچار همه فیلمهای ایرانی است اخراجی ها 2 هم باهاش درگیر شد. اتفاقی که میتوانست بهتر باشد. در کل به فیلم بدون توجه به نام و سابقه کارگردانش نگاه کردم اما باز همان شعارزدگی همیشگی کارگردان که از شلمچه و جبهه و صبح دو کوهه با او همراه بود و در کدام استقلال و کدام پیروزی نیز به طور وضوح قابل مشاهده بود در اخراجی ها هم بود.
من مخالف استفاده از طنز در سینمای جنگ نیستم به طوری که فرانسویها خودشان در این زمینه در دنیا پیشرو هستند و بارها فیلمهای طنز زیادی در مورد جنگ جهانی ساختند اما این چیزی که در اخراجی ها بود طنز نبود و بیشتر به هجو و هزل و لودگی سوق داشت. نمونه کامل استفاده از طنز در سینمای دفاع مقدس را به شخصه در دو فیلم «لیلی با من است» و «آژانس شیشه ای» دیدم، بله شاید تعجب کنید اما اگر به آژانس شیشه ای دوباره نگاه کنید طنزی بسیار قوی دارد که به همه نهیب میزند، متاسفانه ما تعریفمان از طنز یعنی قهقهه زدن است در راهی که چنین نیست، طنز بیان واقعیتها با زبانی لطیف و غیر محسوس است، در آژانس شیشه ای می بینیم که چگونه عاقبت حاج کاظمها به طنزی تلخ می ماند، بازی درخشان اصغر تقی زاده در نقش اصغر یا بازی رضا کیانیان به نظر من لحظه های زیبایی رو به ظرافت در آژانس شیشه ای بوجود آورده است. در مورد لیلی با من است هم دیگر سخنی نمیگویم که فراوان سخن گفته شده است.
به نظر من اخراجیها فقط به همین درد می خورد که فارغ از هر دغدغه ای که مردم دارند بروند و دو ساعت مفرح باشند که این هم از نظر من بسیار غیر اخلاقی است، برای چنین لحظاتی فیلمهای زیادی ساخته شده اند اما نباید هشت سال رشادت کسانی را که رفتند تا امروز ما باشیم دست آویز چنین هجویاتی بکنیم.
برای من که هنوز با شنیدن «ممد نبودی» ته دلم میلرزد و گونه هایم خیس میشود دیدن اخراجی ها غیر قابل تحمل است. در ضمن آقای کارگردان شهدای ما رفتند تا ثابت کنند که هدف وسیله را توجیه نمی کند، اگر نعمت الله آغاسی خوب بود چرا اجازه ندادند زمانی که زنده بود بخواند؟ اگر رقص خوب است چرا در زمانی که ادعای شلمچه ای بودن داشتید عروسی های مردم را بهم ریختید؟(منظورم خود شما نیستید بلکه منظورم تفکر شماست) شما هنوز از گذشته توبه نکردید که دم از گلایه از مخملباف می زنید، با اینکه به لحاظ فکر و عقیده با آقای مخملباف مخالفم اما لااقل شجاعت ایشان را می پسندم که از گذشته شان برائت جستند و می گوید این حال مخلمباف است اما شما هنوز ادعای شلمچه ای بودن دارید و از طرفی با آغاسی و ای ایران و بیژن مرتضی !!! و مجید سوزوکی و محمد رضا شریفی نیا فیلم می سازید. یا باید رومی رومی بود یا زنگی زنگی اما انگار شما رومی زنگی هستید امیدوارم که با حمایت یکپارچه کسانی که مخالف سینما هستند بتوانید داستان اخراجی ها را در سومین ورژن سر هم بندی کرده و تمامش کنید و از همین الان میشود حدس زد که اخراجی ها 3 چگونه خواهد شد. شما به همان تفکری تعلق دارید که حاضرید برای رسوا کردن مخالفانتان حتی از پخش صحنه لخت شدن یک مرد و رقصیدن خانمی در یک کنفرانسی که مخالفان شما در آن شرکت داشتند، در صدا و سیمای جمهوری اسلامی نمی گذرند.
برای خودم متاسفم که وقتم را صرف تماشای فیلم شما کردم تا مبادا بر اساس نوشته های دیگران در مورد شما و فیلمتان قضاوت کرده باشم. در ضمن جناب آقای کارگردان که ادعای آذری بودن دارید یادتان باشد که در هشت سال دفاع مقدس ایرانی ها ترکها را باید با مهدی و حمید باکری و مهدی امینی و آبشناسان می شناختند نه با بایرام لودر.
سلام اکبر جان


نمیدانم که زاویه نگاهتان از همون اول بر علیه اخراجیها بوده یا بی طرف بوده اید
اما مطمئنم زاویه نگاهت با زاویه نگاه کارگردان فیلم از اول به یک سو نبوده
نگاه فیلم اخراجیهای ۲ فقط نگاه عامه پسند بوده ونسبت به قسمت اول بسیار ضعیفتر بوده
اما این مردم عادیند که کارگردان را مجبور میکنند اینطوری فیلم بسازد
دیدی که باز هم رکورد شکن بود
پس بیخیالی طی کن
بقول بعضی دوستان
هاله نورو ول کردی چسبیدی به این جزئیات
موفق باشی عزیز
سلام
منم دردم اینه که نباید سلیقه مردم را اینقدر پائین آورد.
هدف هیچ وقت وسیله رو توجیه نمیکنه
وقتی نگاه کردم بدون پیش داوری اولیه نگاه کردم اما بازم میگم من با خود کارگردان هنگام دیدن فیلم مشکل ندارم اما با حواشی بعدی که برای فیلم بوجود آورد کاملا باهاش مشکل دارم.
تو این دوران مسئله ای مهمتر از فیلم مزخرف اخراجیها پیدا نکردی ؟! اولش فکر کردم راجع به این موج آزادیخواهی میخوای مطلب بنویسی . ولله بعضی وقتها سکوت بهتر از حرف زدنه.
هر وقت شما جرات کردید که با نام واقعیتان در این وبلاگ کامنت بذارید منم می توانم در مورد خیلی از موارد با صراحت بیشتری حرف بزنم.
اینجا اگه حرفی است یعنی من زنده ام بهتر از دوستان دیگه است که کرکره رو پائین آوردند.
سلام اکبر جان
...اما از حق نگذریم خوب تونسته بود جبهه رو مسخره بکنه...دلم واسه شهدایی میسوزه که سوختن و این آدمهای نان به نرخ روز خور چطوری حتی لحظات زیبای اسارت و شهدات را قداست داشت به هجو کشیدن...این فیلم طنز نبود بلکه یه هجویه بود به جنگ...نمیدانم فروش بالای یه فیلم چطوری میتونه نکبت اون تفکر را بپوشونه ...اگه فروش بالا نشاندهنده خوبی و مقبولیته که فیلمهای مزخرفی چون سیصد و یا غریزه اصلی که بیشتر فروش کردند
این زنگ هشدار برا ماها که ببینیم چطور میشه مردمو سر کار گذاشت.
منکه فکر میکنم چون کارگردانش شلمچه ای بود بیشتر خندیدند اونابه تفکرات عوض شده و مسخره بودن جنگ خندیدند چون تو این فیلم همه چی بود الی جنگ
فکر میکنی صحنه شهید شدن یک رزمنده که زیر تانک میره تا با له شدنش تانک متوقف بشه تا بقیه فرصت فرار پیدا کنند و یا شهیدی که با بدنش پل میسازه که از روش رد شن و یا پاهای قطع شده در کنار مجروحانی که از شدت خونریزی و تشنگی شهید میشن و هزار صحنه دیگه که نمیتونم بگم مثل کشتن دختری که در سوسنگرد مورد تجاوز بیست بعثی قرار گرفته بدست فرمانده خودی که از قضا برادر دختره
میتونه خنده دار باشه ... بابا حداقل میزاشتن قداست جبهه و جبهه ای باقی بمونه و این اسطوره رو نمیکشیدن به چاله میدون...بابا خسته ام از این آدمهایی که هم با یاحسین شور برشون برمیداره هم با حسین حسین ساس مانکنها
دلم گرفته اکبرجان هر وقت تو افکار پنهان مرا مینویسی تا چند روز دلم میگیره . خوشحالم که هنوز جوونهایی مثل تو هستند. به عکاس بگو بی خیالی طی کردن به آدمها خیالپرور میاد نه آدمهای که حتی رویاهاشون در حقیقت مگذره چه فرق میکنه با چه زاویه ای به اخراجیها نگاه کنیم از هر زاویه که ببینی فقط هجوه و بس . آخه خندوندن به چه قیمتی؟ ده نمکی و امثالش اگه بتونن چیزهای دیگه رو هم به هجو میکشن صبر کن میبینی.

خوبی انشالله که؟ بابا تو چقدر باحالی
منم باهات کاملا موافقم و حتی برای ده نمکی ایمیل زدم و براش خیلی چیزها را گفتم ولی جوابی نداد و من هم فکر کردم سکوت علامت رضاست
اکبر جان ترس من از اینه که مردم تو این فیلم به چی واقعا خندیدند
غروب جمعه با غرور شکسته شده خیلی تلخ تره.
مخلصیم
یا حسین
سلام آقا فرهاد
ممنون از نظر لطفتون.
کاملا باهاتون موافقم. در ثانی میشه در مورد جنگ هم طنز نوشت اما نه این گونه.
چرا تا حالا کسی به لیلی با من است چیزی نگفته است کمال تبریزی حرمت بچه های جبهه رو نگاه داشت اما ده نمکی نه.
تازه بعد از دیدن فیلم یادم اومد ده نمکی کیه؟ اما باز قضاوت نکردم تا مبادا متهم به پیش داوری شوم.
فروش بالا هم دلیل موفقیت یک فیلم نیست. می توان با ایجاد یک حساسیت کاذب چنین فروشی را تضمین کرد اتفاقی که در مورد آدم برفی افتاد و گرفت.
اما آیا فروش کلاه قرمزی در سالهای پیشین واقعی تر بود تا اخراجیها. تازه اگه برای اخراجیها این همه آدم میره باید به حال این جامعه گریست. یعنی ملت حاضرن برای خندیدن حتی برای بچه هایی که بخاطر امنیت شون و برای دفاع از این کشور به میدونهای مین رفتند حاضرن بلیط بخرن و بخندند.
این یه فرهنگ نادرستی است که خاطرات ملت را نشانه رفته است.
سلام ببخشید از آقای زمان خبر دارید.آزاد شدند؟ممنون میشم جواب بدید...
سلام
بله ایشان آزاد هستند و در حال حاضر هم در کیش تشریف دارند و بنا به دلایلی و به خاطر بعضی از فشارهایی که از برخی نهادها به ایشان وارد می شود وبلاگشان در حال حاضر از دسترس خارج است.
حالشان هم نسبتا خوب است اما خب هنرمندی که نتواند با مردمش و طرفدارانش ارتباط برقرار کند نباید انتشار داشته باشی از نظر روحی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند.
ان شاالله با گذشت این ایام و با به زودی با پخش قرار عاشقی ایشان نیز بتواند دوباره در بین طرفدارانشان حضور داشته و با همدیگه به تبادل نظر بپردازند.
مردان مرد
در گذر از روزگار درد
چون سرو راست قامتِ استاده در خزان
بیمی زهایهوی مرگ، ندارند...
سلام آقا مسعود
خیلی خوشحال شدم که هنوز هستید.
موفق باشید
سلام اکبر آقا وآقا فرهاد عزیز


بابا شما چقدر از سینما سر در میآورید چقدر مسلط به دنیای سینما هستید!!!؟؟؟؟
اصلا تو ژانر کمدی فقط موضوع خنداندن تماشاگر مطرحه نه حقیقت موضوع وصد البته فروش بیشتر خیلی خیلی مطرحه تره
نمیگم که کارش بدون انتقاد بود چرا انتقاد هم به کارش وارده
اما برادران من خودتون جای این بنده خدا بودید برای خندان مردم چکار میکردین
هیچ وقت این فیلما سند محسوب نمیشن به موضوع جبهه همانطور که فیلمهای اکشن وقهرمانانه قبلی هم سند نیستند فقط فیلمن
بعضی جاها عین جبهه رو نشان میدن بعضی جاها پیاز داغوشو زیاد میکنند.
بابا منکه جبهه دیده ام اینقدر که شما حساسیت نشون میدید حساس نیستم چون درد ما این چیزا نیست کسی هم اگر بخواد تحقیقی بکند میره دنبال مستندات نه دنبال این فیلما
مردم میرن سینما چند دقیقه ای بدور از جنجال خوش باشند اگر بخوان اصل جنگو ببیند که صحنه هاشو خیلی وقتا تو صدا وسیمای خودمون میبینن
والا منکه میگم شما جای این بنده خدا بودین معلوم نبود چطور میدون داری میکردین
ولی خوب اینجا قرار نیست که همه مثل هم فکر کنند هرکی نظر خودشو مینویسه منم نظر خودمو نوشتم
اکبر جان
درد تو هم سلیقه مردم نیست تو مشکل با یه دیدگاهی داری که خودتم میدونی چیو میگم
گفتم بیخیال شی چون میدونم کاری از دست منو تو بر نمیاد دیدی که مردم استقبال کردند از فیلمش تو سینما هم همین استقبال مردم از فیلم حرف اولو میزنه
فیلمی که بخواد واقع گرایانه ساخته بشه مخصوص یه قشر بسیار اندکه که حتی قادر به برگشت سرمایه خودش نخواهد بود
پس اگر نگران فرهنگ جبهه اید با این فیلم فرهنگ جبهه زیر سوال نرفته منم این فیلمو دیده ام
مطمئنم توهینی به رزمنده ها هم نکرده جالبه که اینو بهانه انتقاد خودتون قرار میدید ولی اشاره به صحنه توهینی که مدعی هستید نمیکنید
خدا همه ما را صبور کنه تا بقیه را بتونیم در کنارمون تحمل کنیم
الهی آمین
سلام عکاس عزیز
من مشکلی برای طنز نوشتن در مورد جنگ ندارم بلکه اصل حرفم اینه این طنز نیست و قرار نیست که به هر قیمتی مردم را بخندونیم اگر اینجوری باشه مردم با آمریکن پای و یوروتیریپ هم می خندن و فروشهای میلیاردی هم میکنند اما مردم جاهای دیگه فرقی بین طنز وودی آلن با این جور فیلمهای درپیت نیمذارن؟ چرا میذارن.
بحث اصلی قصه اینجاست که این فیلم ادامه اخراجی ها۱ بود یا نه؟ اگه بود پس چطور تو همون فیلم اخراجی ها ارشاد میشن میشوند و به راه راست هدایت میشوند اما اینجا دوباره روز از نو و روزی از نو میشه.
فیلم اساسا ضعف قصه و فیلمنامه داره. ادبیات خیابانی نس سوم از سال ۸۰ و ۸۱ رایج شد نه از سال ۶۷. شما در کدام جبهه از کلمه «سوتی» استفاده کردید که اینجا دارن میکنند؟ من اگه وارد مصادیق نشدم به دلیل اینکه اینقدر ایراد داره که نمیشه کدومش رو گفت.
من نگران فرهنگ جبهه و جنگ نیستم بلکه نگران فرهنگ این جامعه هستم که برای خندیدن و تمسخر کردن به هر چیزی متوسل میشود. مگر یادتان رفته زمانی که لیلی با من است یا آژانس شیشه ای اکران شد دوستان و همفکران همین کارگردان داشتند سینماهای اکران کننده را به آتش می کشیدند امروز جبهه مستمسک قرار می گیرد فردا هم اعتقادات ملی و مذهبی مردم. همان گونه که در چارچنگولی نشانه هایی از آن وجود داشت. اینجا یک زنگ خطر است. در ثانی مگر باید به هر قیمتی مردم را خنداند؟ من که گفتم هدف وسیله رو توجیه نمیکند. بله من با این دیدگاه مشکل دارم که اگه چیزی یه زمانی به ضررشون بود حرام بود و اگه روزی به نفعشون است از شیر مادر هم برایشان حلالتر است. من با این دیدگاه مخالفم و حرفم را هم میزنم.
در مورد فیلم واقع گرایانه میخوام یه سوالی بکنم موقعی که شهید آوینی روایت فتح را ساخت آمار بینندگانش جزو پربیننده ترین برنامه های تلویزیون بود با این دلیل که واقع گرایانه بودن چیزی باعث ترغیب نمیشود توجیه خوبی نیست. چطور سال پیش مستند دفاع مقدس از بخشهای خبری پخش میشد این همه بیننده داشت. مردم هیچ وقت از واقعیت رویگردان نبودند.
من روی جبهه و جنگ حساس نیستم بلکه به قلب واقعیت حساسم.
در مورد تحمل هم با شما معتقدم اما آیا واقعا کسی ما رو هم تحمل میکنه؟ تو کشوری که آزادی مطلق برای خودیها است ما هم قابل تحمل هستیم؟
سلام اکبر جان
جوابتو خوندم با شناختی که نسبت بشما دارم
خودتون بهتر میدونید که منظورم چی بود چرا خودتونو به کوچه علی چپ میزنین
ولی مهم نیست همونی که مد نظرم بودو گفتمو شما هم فهمیدید
موفق باشید
سلام و عرض ادب دارم خدمت آقای یار محمدی
بنده کاملا با نظر شما موافق هستم جدای از بحت جبهه و جنگ این فیلم هیچ محتوای خاصی نداشته است اما چرا مردم به دنبال این گونه فیلم ها بیشتر روی می آورند دلایل مختلفی داره به نظر شخصی من یک دلیل این را باید در روحیه افراد جستجو کرد برای شما یک نمونه مثال می زنم در کشور آمریکا فیلم هایی خیلی فروششون زیاده که تو اون همیشه یک قهرمان حضور داره البته همگی این فیلم ها این گونه نیست فیلم هایی مثل بتمن ، مرد عنکبوتی و از این قبیل فیلم ها
و جالبه همیشه این قهرمان یک شخصی از قشر معمولی در این فیلم است
در ایران چون مشکلات خیلی زیاد است مردم برای رهایی از این مشکلات به این گونه فیلم ها روی می آورند.
در کل فیلم اخراجی های هدف اصلیش برای خنداندن مردم بوده است و همین علل باعث شده که فیلم از نظر محتوا در حد صفر باشد
با تشکر